2016 a virtuális valóság éve lesz!

Míg néhány évvel ezelőtt a játékiparban minden a mozgásérzékelős irányításról szólt – elég csak felidézni a Kinect vagy a PlayStation Move körüli őrületet –, addig a legújabb trend minden kétséget kizáróan a virtuális valóságról szól. Habár ez a divatirányzat elsődlegesen PC-n kezdte bontogatni a szárnyait, és mindközül az Oculus Rift tudta első ízben áttörni a népszerűség határait, mára mégis tucatnyi különféle VR-headset és egyéb eszköz került a látótérbe, elég csak a PlayStation VR-re és a HTC Vive-ra gondolni, amelyek mindegyike még az idén megjelenhet, és kivétel nélkül főként a játékiparra koncentrálnak. Jó hír, hogy ezek az eszközök a megjelenés után Magyarországon is elérhetők lesznek – többek között például a Konzolvilág Virtual Reality kínálatában –, és mivel egy egészen újfajta játékélményt garantálnak, érdemes már most alaposabban megismerkedni legalább a fentebb megnevezett három termékkel. Lássuk őket sorban!

Oculus Rift

Az Oculus Rift – még Oculus VR-ként – egy Kickstarter-kampány keretein belül kezdte pályafutását, első prototípusát pedig Palmer Luckey építette meg mindössze 18 éves korában, szülei garázsában. Habár kezdetben csak egy izgalmas új technológiának tűnt, elsőként mégis a játékipar ismerte fel a benne rejlő lehetőségeket, majd később a média, a hadiipar, az orvostudomány és így tovább. Az éveken át tartó fejlesztés, valamint a többféle prototípus után hamarosan megjelenhet a végleges változat, amely az évek során nem csak a technológián, hanem az élményen is nagyon sokat finomított már, így jelenleg az egyik legjobb ár-érték arányt képviselő készülékként tarthatjuk számon.

Az Oculus Rift összességében egy headsetként viselhető dupla kijelző, amelynek részeként úgy tapasztalhatjuk meg a virtuális valóságot, mintha valóban ott lennénk, így új világokat fedezhetünk fel, egészen új élményeket ismerhetünk meg testközelből, miközben ki sem kell lépnünk a szobánkból. A készülék két 1080×1200-as felbontású OLED kijelzővel rendelkezik – mindkét szemünkhöz tartozik majd egy panel –, amelyek 90 Hz-es, tehát kiemelkedően gyors képfrissítés társaságában biztosítják, hogy fejünk mozgatása során ne csússzon el és ne vibráljon a kép, egyszóval a virtuális valóság tökéletes élményt nyújtson.

A VR headsettel átélt játékok kiválóan irányíthatóak lesznek Xbox One kontrollerrel, de külön vezérlő is érkezik majd a későbbiekben, méghozzá Oculus Touch név alatt, amely két különálló egységként lehetővé teszi két kezünk eltérő mozgatásá,t és egymástól független használatát, amivel még nagyobb szabadság vár ránk a virtuális térben.

Az Oculus Rift használatához természetesen egy nagyon erős számítógép is szükségeltetik majd, így a készítők által meghatározott minimum gépigény a következő:

Grafikus kártya: NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290

CPU: Intel i5-4590

Memória: 8GB+ RAM

Operációs rendszer: Windows 7 SP1 64 bit

Videó kimenet: HDMI 1.3

USB portok: 3x USB 3.0, 1x USB 2.0 port

PlayStation VR

A PlayStation VR azért tűnik ki maximálisan a virtuális valósághoz megálmodott headsetek közül, mert már a kezdetektől játékra terveztél, ezáltal a Sony azzal a célzattal kezdte meg a fejlesztését 2014 elején, hogy a PlayStation 4-tulajdonosok a lehető legjobb minőségben élhessék majd át ezt a különleges élményt. Ennek érdekében a készülék mellett rengeteg exkluzív cím fejlesztése is elindult a háttérben, elég csak felhozni példának többek között a Gran Turismo Sport-ot, a The London Heist-et, a Playroom VR-t vagy éppen a Summer Lesson-t.

A VR headset egyébiránt korábban Project Morpheus kódnéven kezdte pályafutását, és míg a dizájn tekintetében teljes egészében a PlayStation 4-hez igazították, addig tudását tekintve hasonló paraméterekkel rendelkezik, mint az Oculus Rift, ami egyébiránt szinte az összes VR készülékről kijelenthető. Ennek megfelelően a headsetként a fejünkre erősíthető kiegészítő egy 1920×1080 pixeles felbontású OLED kijelzővel rendelkezik – szemenként 960×1080 pixeles teljesítménnyel –, amely 120fps-sel tudja szolgáltatni számunkra a különféle tartalmakat. Fejkövetési tulajdonsága mellett képes a sztereoszkópikus 3D megjelenítésre, miközben használható különálló kijelzőként is játék során, de csatlakoztathatjuk a televízióhoz is, aminek köszönhetően mások is láthatják majd mindazt, amit a headset viselője átél.

Mivel a PlayStation VR kizárólag PlayStation 4-re lesz elérhető, ezért külön gépigényt nem adott meg hozzá a Sony – PC-vel tehát nem lesz kompatibilis a szerkezet –, ennek megfelelően irányítását is DualShock 4 kontrollerrel tudjuk kivitelezni, amit a fejkövetés funkciója és egyebek könnyíthetnek meg a gyakorlatban.

HTC Vive

A HTC Vive az eddig ismert PC-s VR headsetek közül a legnagyobb hasonlóságokat vonultatja fel az Oculus Rifttel, miközben a legdrágább ilyen eszköz is egyben. A legnagyobb különbség a kettő között, hogy a HTC már a kezdetektől a játékosok igényeihez igazítva fejlesztette tovább az egyes prototípusokat, aminek meg is lett az eredménye, hiszen ma már több helyen is inkább Steam VR néven ismerik a készüléket, miután a Valve és számtalan egyéb ismert játékfejlesztő, illetve kiadó is felsorakozott mögé. Ennek megfelelően ma már például az Epic Games is támogatja a headsetet – sorra készülnek hozzá az Unreal Engine 4-re optimalizált alkotások –, miközben a legnagyobb PC-s nevek mellett már több száz videojátékról köztudott, hogy megjelenhet majd HTC Vive-ra is, sőt mi több, a NASA is felismerte a benne rejlő lehetőségeket.

A technológia tekintetében a HTC eszköze 1080×1200 pixeles felbontást képes garantálni mindkét szemünknek – külön OLED képernyőn –, méghozzá 90 Hz-es képfrissítési rátával. Különlegessége, hogy több mint 70 szenzor található benne, amelyek giroszkópként is alkalmazhatók, de lézeres pozíciómérésre egyaránt megfelelőek, ezáltal páratlan pontosságot garantálnak a virtuális térben való mozgás és kalandozás során. A VR headset alkalmas arra is, hogy mozgás közben használjuk, amit az említett szenzorok mellett frontoldali kamerái segítenek, illetve tesznek biztonságossá. Az irányítás tekintetében a HTC Vive szintén az Oculus Rift által kikövezett utat követi, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy vezérelhetjük vele játékainkat külön kontrollerrel vagy billentyűzettel és egérrel, de elérhető lesz hozzá egy két részre osztott irányító is, amelyek közül egyiket a bal-, másikat a jobb kezünkkel tudjuk használni, hogy ne érezzük majd magunkat olyan korlátoltnak a virtuális térben.

A HTC Vive-hoz gyártója egyelőre még nem jelentett be hivatalos rendszerkövetelményeket, de biztosak lehetünk abban, hogy az Oculus Rift-hez hasonló teljesítményű számítógépek kellenek majd ahhoz, hogy maximálisan és teljes pompájában ki tudjuk élvezni vele a virtuális valóság élményét.